Khamis, 31 Oktober 2013

the journey as flashmobber

Allahumma solli ala muhammad .
in the name of Allah the most gracious and the most merciful .
okay today , i would like to share about my journey as flashmobber that i have promise before this .

20 oktoober ( AHAD)
kali kedua menyertai flashmob  . sebelum ni hanya pegang poster je . tapi kali ini ana pun join buat persembahan . kali ini  ana join tanpa sahabat ana  . sebelum ni pergi dengan sahabat ana . memandangkan dia berada di jordan terpaksa lah pergi berseorangan . :")

so ana mula kan perjalanan bersama schoolmate ana dan family dia merangkap orang yang menganjurkan aktiviti ini . macam VIP pula. okaayy abaikan . hehe

sampai di pejabat ikram setiawangsa almost jam 10  dan di situ ana dan volunteers training sebelum pergi ke sogo untuk berflashmob . seronok , janggal dan perasaan bercampur baur . tapi ana rasa dapat laah menaikkan keyakinan dan keberanian ana untuk berhadapan dengan orang ramai .

kami bertolak dari pejabat ikram jam 2  selepas makan tengahari dan solat zohor . semua nampaknya begitu bersemangat sekali .  kami memang poster sepanjang dalam LRT dan berhenti di stesen KLCC untuk mengumpul dana dan mengedarkan flyers . kemudian meneruskan perjalanan ke stesen masjid jamek . ketika dalam perjalanan kami mengedarkan flyers , then datang seorang perkerja kat stesen LRT tu .....

"ini ada apa apa surat ke nak edarkan flyers ? kalau nak edarkan flyers kena ada surat "

ana pun macam tak percaya je. okay tak tahu nak kata apa .












jam menunjukkan jam 3 lebih ,turun di stesen masjid jamek dan  meneruskan perjalanan ke sogo , masa tu cuaca nak hujan . dah sampai di sogo ana dengan beberapa orang yang lain menunggu volunteers yang lain yang belum sampai sambil melihat keadaan orang ramai di depan sogo . kemudian hujan pun turun renyaii bagaikan menghalang kami untuk meneruskan program . tapi Allah maha Kuasa atas tiap tiap sesuatu . niat baik pasti Allah permudahkan :'). masa tu semua macam nak buat ke tak nak , nak buat ke tak nak . haaa macam tu laa . tapi ana tengok mereka masih punya semangat untuk teruskan ..

"kalau hujan ni , korang sanggup redah tak ?"
"sanggup !! " kami menjawab dengan begitu semangat.

Alhamdulillah tak semena-mena ketika mana kami memulakan flashmob , Allah mengirimkan angin  meniup awan yang sedang menakung air dan bila bila masa saja akan membasahi  bumi ..tapi siapa kita untuk meragui kekuasaan Allah ,  Alhamdulillah hujan renyai berhenti dan keadaan berangin serta menenangkan ketika itu . Allahu akhbar!!

flashmob berjalan begitu lancar . tapi tak mungkin laa kami tak menghadapi ujian .  sepanjang berflashmob ana tak ada masalah yang di hadapi cuma senior senior ada yang menghadapi kerenah masyarakat . ana paling lemah kalau foreigner duk tengok ana pegang poster . hehe nak tahu sebab apa ? sebab english ana kurang sikit . tak fluent lagi nak speaking . tak pasal pasal merepek jaa nanti . tapi still improve for english language . i should and have to speak in english fluently . in shaa Allah one dayy i'll . pray for me .

okayyy di sini ada sedikit pengalaman dari senior ana :

Semalam, kami berflashmob di Sogo.. ya, turun dalam masyarakat, kena telan pahit2 yang datang. Jangan lemah, jangan menanges, itu bukan kita!

*Seorang pakcik koyak flyers yang kami beri depan mata.. dan dengan muka yang sedikit tak puas hati, dia jumpa flashmobbers lain untuk menyatakan tak puas hatinya.. alhamdulillah, kita jangan melawan. Islam bukan agama kekerasan. Nak sampaikan dakwah ada method2nya. Contohi dakwah Nabi.

*Waktu sahabat2 flashmobbers buat simulasi lagu depan deretan kedai2 di Sogo, ana cube beranikan diri berdiri tepi jalan raya buat sorang2, hmm..nak rasa, nak tengok macam mana penerimaan masyarakat yang lalu lalang.. Ada beberapa kereta yang turunkan cermin kereta dan angkat tangan , "ape ni?? buang masa !", "diam lah!", dan gune mulut ajuk2 lagu2 keamanan kami dgn muka tak suka.. tapi, entah kenapa, mulut dan hati tersenyum, terasa Rasulullah ada disebelah.. hmm. Lepas ni flashmobbers dan pejuang2 kena sentiasa rasa ada Rasulullah ada bersama !!

then. lepas dah buat flashmob di sogo , kami meneruskan perjalanan di deretan kedai sekitar KL berdekatan sogo juga, tepi jalan . Alhamdulillah berjalan dengan lancar .. kami menamatkan aktiviti jam 5 lebih  dan semua bersurai . tapi ana sampai rumah malam sikit , ketika itu barulahh hujan turun membasahi bumi . alhamdulillah such a great experience that i  have ever had . moga program seperti ini dapat membantu menyedarkan masyarakat di luar sana in sha Allah..




haa itu sedikit sebanyak yang dapat di kongsikan . Alhamdulillah
ana cukup seronok dalam program ni . isu yang kami bawa untuk kali ini adalah isu mesir .
okayy sampai sini saja. thanks for reading . may Allah bless ! :)
** tak pandai bercerita sebenarnyaa . hehe . minta maaf ye!

credit picture to ibrahim adham !




take care of yourself, iman and heart

4 ulasan:

  1. nice one fitria :) teruskan perjuangan . jangan lemah jangan longlai :)

    BalasPadam
  2. sape kawan yg ke jordan tu? boleh kite knal dgn die, :)

    BalasPadam